Brela - Scirovac

Tato stránka obsahuje fotografie cesty z Brely na Vrcholek Ščirovač 1619 m, který se nachází nedaleko od Vrcholku svatý Ilija 1642 m.

Výchozí místo může být Brela, první odbočka za Baška Vodou, je zde prkoviště z požární věží. Na stezce je mnoho rozcestníků. Je tu totiž spousta kostelíků, které jsou stezkama různě propojovány. Na parkovišti je nástěnná mapa.

Orientace je na sv Nikola. Malá asfaltová cesta vede obcí do prudkého svahu, tam se setká s polní cestou a pak se nahoru už pokračuje po pěšince. Ta vede okolo drátů vysokého napětí. Stezka je velmi kvalitní a nabízí krásný výhled na ostrov Brač.

Stezka, za nejvýše položeným sloupem vysokého napětí začne v nižším borovém lese klesat, protne se s lesní cestou a klesne až k pastvinám, kde je plno krav. Pak stezka stoupá mezi kamenými ohrady a schátralými obydlí v hustém listnatém porostu. Kousek víše je neznačený roscestník, kde se odbočí doprava. Po stezce vede hadice na vodu a za lesním úsekem se dá z kohoutku natočít čistá chutná voda.

Stezka přejde v mírném stoupání přes sutinový svah a potom vede dlouhým lesním úsekem. V horní části se v lese stezka začne strácet. Za ukazatelem na Vrchol Ščirovač 2:30 se stezka stratí téměř úplně. Je ale možno stoupat po skalách vzhůru na hřeben. Zde se opět otvírájí nádherné výhledy na ostrov Brač a západní přímořský hřeben a různá pohoří ve vnitrozemí.

Po hřebenu lze snadno vystoupat až na Zmíněný vrchol.